Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Zaburzenie przetwarzania słuchowego to dysfunkcja uniemożliwiająca pełne zrozumienie i wykorzystanie zasłyszanego dźwięku oraz zaburzenie pracy zmysłu słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie ośrodkowego układu nerwowego (przy prawidłowej budowie i pracy części obwodowej, czyli uszu).

Dzieci z tym schorzeniem mogą słyszeć prawidłowo i rozpoznawać pojedyncze dźwięki w bardzo cichym otoczeniu. Dysfunkcja polega jednak na trudności zrozumienia mowy, gdy niewielkie są różnice pomiędzy dźwiękami w słowach. Do takich sytuacji często dochodzi w miejscach, w których panuje hałas, np. na placu zabaw.
Przyczyny zaburzenia przetwarzania słuchowego
Przyczyny nie są do końca poznane, jednak jest kilka czynników, które mogą mieć wpływ na występowanie tej dysfunkcji, m.in.:
- genetyczne dyspozycje – dysleksja
- niedotlenienie w czasie porodu
- wcześniactwo
- zatrucie ołowiem
- uraz głowy
- częste i przewlekłe infekcje, zapalenia ucha środkowego.
Objawy zaburzenia przetwarzania słuchowego
Symptomy zaburzenia przetwarzania słuchowego u dziecka to m.in.:
- trudności ze zrozumieniem złożonych poleceń, szczególnie tych ze złożoną strukturą gramatyczną i zawierających nowe słownictwo
- trudności ze zrozumieniem mowy w hałasie lub w pomieszczeniach o dużym pogłosie (np. w klasie)
- trudności ze zrozumieniem mowy przy równoczesnej wypowiedzi kilku osób
- trudności z opanowaniem techniki czytania i pisania
- trudności ze skoncentrowaniem uwagi na poleceniach nauczyciela
- obniżona pamięć słuchowa, zaburzenia koncentracji uwagi
- nadwrażliwość słuchowa (brak tolerancji niektórych dźwięków – głównie tych o stałej częstotliwości, tj. odkurzacz, suszarka)
- częste infekcje ucha środkowego (stany zapalne, wysięki) lub przerośnięty trzeci migdał
- impulsywność
- brak umiejętności muzycznych.
Odpowiednia diagnoza
Bardzo istotna jest diagnoza, która pozwoli na odpowiednio wczesne zastosowanie terapii. Pozwoli to na uniknięcie lub zminimalizowanie opóźnień w rozwoju mowy i problemów w nauce.
Obecnie stosuje się m.in. standardowe metody pracy terapeutycznej oraz nowoczesne metody rehabilitacji – treningi słuchowe.
W CM MAVIT diagnozujemy dzieci już od 6 roku życia.
